Αποσπάσματα από την ''Καταγωγή της οικογένειας, της
ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους''
Το κράτος δεν είναι, λοιπόν, σε καμία περίπτωση μια
δύναμη που επιβλήθηκε στην κοινωνία απ’ έξω. Το κράτος δεν είναι επίσης η
‘πραγματοποίηση της ηθικής ιδέας, η ‘εικόνα και η πραγματοποίηση του ορθού
λόγου’, όπως ισχυρίζεται ο Χέγκελ. Το κράτος είναι προϊόν της κοινωνίας σε
ορισμένη βαθμίδα εξέλιξης. Είναι η ομολογία ότι η κοινωνία αυτή μπερδεύτηκε σε
μία αξεδιάλυτη αντίφαση με τον ίδιο τον εαυτό της, ότι διασπάστηκε σε
ασυμφιλίωτες αντιθέσεις που είναι ανήμπορη να παραμερίσει. Και για να μη
φθείρουν αυτές οι αντιθέσεις, οι τάξεις με τα αντιμαχόμενα οικονομικά
συμφέροντα τον εαυτό τους και την κοινωνία σ’ έναν άκαρπο αγώνα, έγινε αναγκαία
μια δύναμη που φαινομενικά στέκεται πάνω από την κοινωνία, για να μετριάζει τη
σύγκρουση, για να την κρατάει μέσα στα όρια της ‘τάξης’. Και η δύναμη αυτή που
βγήκε από την κοινωνία, αλλά που τοποθετήθηκε πάνω από αυτήν, που όλο και
περισσότερο αποξενώνεται από αυτήν, είναι το κράτος. [...]
Επειδή το κράτος δημιουργήθηκε από την ανάγκη να
χαλιναγωγούνται οι ταξικές αντιθέσεις, και επειδή ταυτόχρονα γεννήθηκε μέσα στη
σύγκρουση αυτών των τάξεων, είναι κατά κανόνα κράτος της πιο ισχυρής,
οικονομικά κυρίαρχης τάξης, που με τη βοήθεια του κράτους γίνεται και πολιτικά
κυρίαρχη τάξη, και έτσι αποκτά νέα μέσα για την κατάπνιξη και την εκμετάλλευση
της καταπιεζόμενης τάξης. Έτσι, το αρχαίο κράτος ήταν πριν απ’ όλα κράτος των
δουλοκτητών για την καταπίεση των δούλων, όπως το φεουδαρχικό κράτος ήταν
όργανο των ευγενών για την καταπίεση των δουλοπαροίκων και των κολίγων, και το
σύγχρονο αντιπροσωπευτικό κράτος είναι όργανο εκμετάλλευσης της μισθωτής
εργασίας από το κεφάλαιο. Κατ’ εξαίρεση ωστόσο παρουσιάζονται περίοδοι, όπου οι
ανταγωνιζόμενες τάξεις κρατού τόσο πολύ την ισορροπία μεταξύ τους, που η
κρατική εξουσία σα φαινομενικός μεσάζοντας αποκτάει για μια στιγμή μια κάποια
ανεξαρτησία απέναντι και στις δύο. Τέτοια ήταν η απόλυτη μοναρχία του 17ου
και 18ου αιώνα, που εξισορροπεί μεταξύ τους τους ευγενείς και την
αστική τάξη. Τέτοιος ήταν ο βοναπαρτισμός της πρώτης και ιδίως της δεύτερης
γαλλικής αυτoκρατορίας, που χρησιμοποίησε το προλεταριάτο ενάντια στην αστική
τάξη και την αστική τάξη ενάντια στο προλεταριάτο. [...]
Το κράτος λοιπόν δεν υπάρχει από καταβολής κόσμου.
Υπήρξαν κοινωνίες που τα έβγαζαν πέρα χωρίς αυτό, που δεν είχαν ιδέα από κράτος
και κρατική εξουσία. Σε μια ορισμένη βαθμίδα της οικονομικής εξέλιξης, που
αναγκαστικά ήταν συνδεδεμένη με τη διάσπαση της κοινωνίας σε τάξεις, το κράτος
έγινε απαραίτητο εξαιτίας αυτής της διάσπασης. Πλησιάζουμε τώρα με γοργά βήματα
σε μια βαθμίδα εξέλιξης της παραγωγής, όπου η ύπαρξη αυτών των τάξεων όχι μόνο
έπαψε να αποτελεί ανάγκη, αλλά και γίνεται πραγματικό εμπόδιο της παραγωγής. ΟΙ
τάξεις θα εξαφανιστούν το ίδιο αναπόφευκτα όπως αναπόφευκτα δημιουργήθηκαν στο
παρελθόν. Με την εξαφάνιση των τάξεων θα εξαφανιστεί αναπόφευκτα το κράτος. Η
κοινωνία που οργανώνει με νέο τρόπο την παραγωγή πάνω στη βάση ελεύθερης και
ίσης οργάνωσης των παραγωγών, θα βάλει ολόκληρη την κρατική μηχανή εκεί που θα
είναι τότε η θέση της: στο μουσείο των αρχαιοτήτων, δίπλα στο ροδάνι και το
μπρούτζινο τσεκούρι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα ανώνυμα σχόλια δεν δημοσιεύονται. Δεν δημοσιεύονται σχόλια τα οποία θεωρούμε ότι δεν ανταποκρίνονται στην δική μας αντίληψη διαλόγου. Δεν γίνεται αποδεκτός αντικομμουνιστικός, φασιστικός, ρατσιστικός οχετός, καθώς και σχόλια προβοκατόρικου χαρακτήρα κάθε είδους. Οι διαχειριστές θεωρούν δικαίωμά τους την διαγραφή ή μη δημοσίευση οποιουδήποτε σχολίου κατά την κρίση τους και χωρίς υποχρέωση περαιτέρω εξηγήσεων.